Black Friday og Cyber Monday – de vigtigste ting du som erhvervsdrivende skal være opmærksom på.
Black Friday og Cyber Monday er efterhånden blevet et velkendt fænomen i Danmark og hvert år valfarter danske forbrugere ud i butikkerne og ind på diverse hjemmesider i jagten på de gode tilbud. Mange virksomheder nyder godt af disse handelsdage, hvor der ofte bliver sat omsætningsrekorder. Det er dog vigtigt, at man som virksomhed har styr på reglerne for at reklamere, så man ikke kommer i Forbrugerombudsmanden søgelys, hvilket i sidste ende kan medføre politianmeldelse og bøde.
I denne artikel giver vi dig en lille guide til de mest gængse markedsføringstiltag, der ses på Black Friday.
Før og nu priser
Når en erhvervsdrivende sammenligner med egne tidligere priser i sin markedsføring med for eksempel ”før/nu”, ”spar X kr.” eller lignende, er det et krav, at den normalpris, som rabatten beregnes fra, skal have været gældende i en længere periode. For de fleste varer skal varen have været udbudt til normalpris i seks uger, mens det for dagligvarer og sæsonvarer er fire uger. Hvis prisen har været varierende i den forudgående periode, må der kun sammenlignes med den laveste pris i perioden. Der er dog lempeligere regler for kortvarige kampagner som fx til Black Friday eller Cyber Monday, hvor det ikke kræves, at alle produkter i den pågældende kampagne skal opfylde kravet om, at varen skal have været solgt til normalpris i 6 uger. Det er dog kun tilfældet, såfremt følgende betingelser er opfyldt:
- Kampagnen løber i maksimalt tre dage
- Besparelsesudsagnet angår samtlige varer i shoppen, dele af et produktsortiment eller en bestemt produktkategori. Man må altså gerne skrive 30 % på hele butikken, 20 % på alle varer fra et bestemt mærke eller 25 % på alle sofaer.
De lempelige regler kan derfor ikke anvendes ved et tilbud, der vedrører enkelte varer, eller hvis perioden strækker sig ud over tre dage.
Som erhvervsdrivende skal du være opmærksom på, at en vare kan være på tilbud så ofte, at den ikke længere har en reel normalpris. Det er tilfældet, hvis varen har været på tilbud meget ofte i forbindelse med kortvarige kampagner til for eksempel weekendtilbud, Black Friday, 3-dages tilbud osv. Det er dog ikke endelig fastsat af domstolene eller Forbrugerombudsmanden hvor mange kortvarige kampagner, man må markedsføre inden for en given periode.
Gode tilbud
Hvis en vare, som ikke tidligere har været i sortiment, er købt hjem specifikt til Black Friday, er det ikke muligt at sammenligne med en normalpris. Her må man godt skrive ”introduktionspris” og sammenligne med den normalpris, som man vil sælge den pågældende vare til i en længerevarende periode efter Black Friday.
I de tilfælde hvor der ellers ikke er mulighed for prissammenligning, må ord som ”kun”, ”tilbud”, ”kampagnepris” og lignende kun anvendes, hvis købet er særligt fordelagtigt. Tilbuddet må ikke være uden reelt indhold.
Mængderabatter
Mængderabat er den situation, hvor en forbruger skal købe flere varer for at opnå en rabat. For eksempel køb fire stk. for 100 kr., hvor ét stk. koster 30 kr. Hvis den erhvervsdrivende forøger mængderabatten til for eksempel fire stk. for 80 kr., er det vildledende at sammenligne med den oprindelige stykpris. Rabatten skal i stedet beregnes ud fra den forhenværende mængderabat.
Selvom en vare har været markedsført med en mængderabat, må den gerne efterfølgende sælges med en rabat på stykprisen, da der er tale om to forskellige typer af tilbud.
Prismatch og prisgaranti
Mange fysiske butikker og hjemmesider giver i dag et tilsagn om enten prismatch eller prisgaranti.
Hvis du som erhvervsdrivende reklamerer med at foretage prismatch eller prisgaranti, skal prisgarantien være reel. Du må godt opstille nogle begrænsninger for anvendelsen, så længe det ikke er umuligt for forbrugeren at gøre prisgarantien gældende. Det kan for eksempel være at stille rimelige krav til forbrugerens dokumentation af en lavere pris andetsteds, at det skal være den samme vare, en geografisk begrænsning eller et forbehold for særlige slagtilbud.
Såfremt der fastsættes begrænsninger, skal disse være oplyst i forbindelse med reklamen for prismatch eller prisgaranti.
Vi er behjælpelige, hvis du eller din virksomhed ønsker at vide mere. Kontakt advokat Michelle Kok for en uforpligtende snak.
Email: mik@lrp.dk
Tlf.: 79 25 30 02