12 gode råd til din næste aftale

1. Skriftlighed

Sørg altid for at have aftalen skriftligt nedfældet og underskrevet af alle parter for at sikre dens gyldighed, bevismæssighed og bindende karakter. 

Vi ved alle, at et håndtryk på at købe naboens gamle græsslåmaskine, er lige så bindende som enhver anden aftale. Dog vil enhver advokat altid råde dig til at få dine aftaler på skrift, da håndtrykket sjældent  er nemt at bevise.
 

2. Parterne

Sørg altid for at få det korrekte navn, adresse, e-mailadresse, selskabsform og cvr-nr. nedskrevet i aftalen. Der bør ikke være tvivl om, hvem der indgås en aftale med – heller ikke om det er personen NN eller selskabet NN ApS. 
 

Ligeledes er det vigtigt at du undersøger, om den person, som skriver under på kontrakten, reelt er tegningsberettiget hertil. I sammen ombæring bør du undersøge din kontraktparts betalingsevne. Du kan her med fordel gennemgå deres regnskaber. 
 

3. Formålet med aftalen

Gennemgå med din kontaktpart, hvad jeres forventninger er til aftalen. Præcisér derefter, hvad aftalen omfatter: Levering af en konsulentydelse, arbejdsopgave, serviceopgave, udvikling af et produkt osv., således at der ikke er tvivl om formålet med aftalen. 

Dette punkt kan afværge mange konflikter mellem parterne, da dig og din kontraktpart her får forventningsafstemt overfor hinanden. 
 

4. Vær klar og tydelig

Formuler aftalen klart og præcist, så alle parter forstår deres forpligtelser og rettigheder overfor hinanden. Det hjælper altid i det lange løb, at man ikke kan komme i tvivl om, hvad man har aftalt. 

  • Skal der både leveres hovedydelser og biydelser, 
  • Skal der betales særskilt for biydelserne, f.eks. montering, mandskab til indkøringsperiode, brugermanualer, forbrugsmaterialer i indkøringsperiode, service i en given periode, osv.

 

5. Vær grundig

Gennemgå alle betingelser og vilkår omhyggeligt for at sikre, at intet er udeladt eller misforstået og sørg for at få det ned på skrift, hvis der kommer ekstraarbejder/ændringer ift. den oprindelige aftale.  Få ligeledes skrevet ned, såfremt en af parterne har betingelser eller forbehold overfor dele af kontrakten. 

 

6. Leveringstidspunkt og -sted

Angiv tydeligt leveringstidspunkt og -sted i aftalen. Mange tvister opstår, fordi parterne i en aftale ikke klart og tydeligt har aftalt, hvor og hvornår ydelsen skal leveres, hvornår risikoen skal overgå og hvordan man forholder sig i forhold til eksempelvis krig, pandemi mv. 

Selvom der ofte er lovgivning, man kan falde tilbage på, kan konflikten undgås ved at have delene på plads fra start.

 

7. Betaling

Foruden angivelse af leveringstidspunkt og -sted, er det også vigtigt tydeligt at angive forholdene om betaling. 

Her bør du og din kontraktpart ikke alene drøfte, hvad ydelsen skal koste, men også om der er tale om regningsarbejde eller tilbudsarbejde, om der skal betales forud eller aconto og om der kan tilbageholdes beløb til sikkerhed. 
 

8. Vær opmærksom på formaliteter

Sørg for at overholde eventuelle formelle krav eller procedurer, der kan være påkrævet for at gøre aftalen juridisk bindende. Nogle typer af aftaler har ekstra krav for at sikre, at en svag aftalepart ikke bliver stillet dårligt. 

Et klassisk eksempel herpå er kravene til lejeaftaler i lejeloven. 
 

9. Vær opmærksom på lovgivning

I forlængelse af formaliteter, bør du ligeledes undersøge eventuelle lovkrav eller reguleringer, der kan påvirke aftalen og sørg for at overholde dem. Nogle aftaler kan være omfattet af lovgivning, og denne er ikke altid lige nem at navigere i. 

I værste tilfælde kan du risikere, at jeres aftale bliver tilsidesat som ugyldig, hvorfor det er vigtigt at have styr på juraen.
 

10. Overvej fortrydelsesret

Hvis relevant, overvej om der er brug for en fortrydelsesret eller mulighed for at trække sig fra aftalen indenfor en bestemt periode. På samme måde er det også vigtigt at overveje opsigelsesvarsler. 

Nogle aftaler kan være så vidtrækkende, at man ikke kan få lov til at opsige dem i årevis. Andre kan være så vægelsindede, at de kan opsiges fra dag til dag.
 

11. Behold dokumentation

Gem al relevant korrespondance, dokumentation og beviser for at bevise aftalens eksistens og indhold, hvis der opstår tvister eller uoverensstemmelser i fremtiden. Af samme grund som aftalen bør være skriftlig, bør al korrespondance vedrørende aftalen også være skriftlig.
 

12. Brug professionel bistand

Overvej at få juridisk rådgivning eller assistance fra en advokat for at sikre, at aftalen er juridisk gyldig og beskytter dine interesser. 
 

 

Hos LRP Advokater har vi mange års ekspertise i at rådgive om aftaler indenfor alle felter. Vi står derfor klar til at hjælpe dig med din problemstilling i dag, hvis du eksempelvis står og skal have udfærdiget et vigtigt aftaledokument. 
Kontakt os, så vi kan tage en nærmere drøftelse om din sag.