Jeg har ikke fået min løn. Hvad gør jeg?

Som lønmodtager har du selvfølgelig krav på at få udbetalt din løn. Det sker desværre indimellem, at en arbejdsgiver ikke udbetaler lønnen rettidigt, og det kan stille dig som lønmodtager i en vanskelig position. Denne artikel handler om, hvad du som lønmodtager skal gøre for at sikre, at du får udbetalt den løn, som du er berettiget til.

 

Sådan gør du

Det første du skal gøre, hvis du opdager, at du ikke har fået løn, er, at tage kontakt til din arbejdsgiver og bede om at få oplyst årsagen til lønnens udeblivelse. Det er her vigtigt, at du reagerer hurtigt, da du kan risikere, at Lønmodtagerens Garantifond vil anse din løn som et lån til din arbejdsgiver, og du derved risikerer, at Lønmodtagerens Garantifond ikke vil dække dit krav. 


Hvis ikke arbejdsgiveren straks udbetaler lønnen, skal du hurtigst muligt sende en påkravsskrivelse til arbejdsgiveren, hvor du giver arbejdsgiveren en frist på 3-5 dage til at udbetale lønnen. Vi hjælper dig gerne med at lave sådan en påkravsskrivelse, så du er sikker på, at den udformes korrekt.

Hvis arbejdsgiveren heller ikke udbetaler lønnen inden for fristen, kan du som lønmodtager vælge at ophæve ansættelsesforholdet. En ophævelse er ikke det samme som en opsigelse. Derfor skal du efter ophævelsen af ansættelsesforholdet sende en ny påkravsskrivelse til arbejdsgiveren, hvor du gør krav på både den manglende løn og den fremtidige løn i opsigelsesperioden m.m. Såfremt du ønsker at beholde dit arbejde, kan du derimod blot vælge at fremsende en påmindelsesskrivelse til din arbejdsgiver. 


Hvis arbejdsgiveren oplyser, at de ikke er i stand til at betale din løn, kan du indgive en konkursbegæring mod arbejdsgiveren. Der skal her betales 1.500 kr. i retsafgift til Skifteretten. Når arbejdsgiveren er erklæret konkurs af Skifteretten, vil kurator rette henvendelse til dig og bede dig om at anmelde dit lønkrav til Lønmodtagerens Garantifond. 

I Danmark har vi et system, hvor en fond kaldet Lønmodtagerens Garantifond som udgangspunkt sikrer løn til lønmodtagere i tilfælde af virksomhedens konkurs. Du skal derfor anmelde dit lønkrav til Lønmodtagernes Garantifond inden for 4 mdr. efter konkursen.

Herefter vil der gå ca. 35 hverdage, før Lønmodtagernes Garantifond udbetaler den manglende løn til dig.

 

Hvad kan vi gøre for dig?

Det kan være en uoverskuelig og besværlig proces for en lønmodtager at opkræve sin løn, hvis arbejdsgiveren ikke er i stand til at udbetale den. Heldigvis har vi stor ekspertise på området, så du kan komme videre på den bedste måde. 


Kontakt os, så vi kan tage en nærmere drøftelse om din sag.